Ako si privyrobiť na materskej alebo práca na doma

Posted on Posted in Online marketing

Dve veci ma inšpirovali k napísaniu tohto článku. Prvá je množstvo tém na jednom „mamičkovskom“ fóre, ktoré majú rovnakú podstatu, a to je ako zarobiť popri materskej. Druhý dôvod je nezávideniahodná situácia veľa mamičiek, aj nemamičiek, ktoré by rady menili, rady by odišli, ale nemajú kam a za čo a pod.

Čo s tým?

Po prvé, chcite a robte – možné je naozaj všetko. Nemám teraz na mysli ten americký optimizmus v zmysle, seďme na zadku a čakajme na kufrík s euráčmi a on príde. Lebo on nepríde.  Musíte sa zdvihnúť a tie eurá si odmakať.  Takže dôležitá je druhá časť tej vety – robte. Dá sa to pri dieťati? Samozrejme. Nebude to vždy ružové, úplne isto budete musieť zmeniť niektoré svoje zvyky ale stojí to za to.

Prečo píšem, že všetko je možné? Mám reklamnú agentúru, sezóna, keď mám najviac práce trvá od septembra do Vianoc. Začiatok roka býva taký „lightový“ Keď som bola tehotná so synom, termín pôrodu som mala koncom februára. Povedala som si výborné, sezónu zvládnem a pred pôrodom budem mať pokoj. Lenže človek mieni, klient mení. Februárová realita bola taká: v pondelok ráno som odovzdala poslednú zákazku, odišla som do pôrodnice, v utorok som bola na vyšetreniach, v stredu ráno som porodila. V nedeľu sme došli z pôrodnice, maily som vybavila už v nedeľu večer a od pondelka som normálne fungovala.

Malý mal dva týždne, keď som mala dohodnuté stretko, išlo len o odovzdanie zákazky. Manžel nestihol prísť, tak som naložila bábo do auta a išlo sa. Takže, keď som písala, že je všetko možné, myslela som to naozaj vážne.

Stálo to za to? Určite áno. Obišla ma tzv. „materská demencia“, vedela som sa porozprávať aj o inom, než pokakaných plienkach a ogrckaných bodynkách, tiež nebolo od veci vymeniť raz za čas rifle-tričká-tenisky za sukničku, pančušky a ihličky a čo je najdôležitejšie, syn /momentálne 4-ročný/ je šikovné a hlavne samostatné dieťa, keďže nie je zvyknuté, že v momente, keď pípne je maminka pri ňom. Pomoc si žiada, až keď si už naozaj nevie rady a myslím, že má lepší pocit z vecí, ktoré zvládne sám.

Samozrejme, malo to aj negatíva – synove prvé narodeniny /nie oslavu, samozrejme/ som presedela u klienta nad projektom, na prvého Mikuláša som mala stretko kdesi za Martinom /ale večer som bola doma! /, „nočné“  som ťahala väčšinou kvôli práci /syn od začiatku prespí noc/.

Takže výhovorky zrušené 😉 a môžeme ísť na to.

Čo robiť popri materskej a kedy to robiť?

Začnime s tým druhým, to bude jednoduchšie. Takže kedy? Keď dieťa spí. Príp. si privstanete, zostanete večer dlhšie, zaangažujete maminu, babičku, susedku, manžela. Ja som bola sama, manžel chodil neskoro z práce, keď prišli naši, poslala som ich kočíkovať, inak som pracovala, keď malý spal. Chce to trochu plánovania, ale aj to berte s rezervou. Veď to poznáte: mamička mieni, dieťa mení 😉 Nebudete mať každý deň dve – tri hodiny pri PC, takže dôležité je aby ste spravili niečo KAŽDÝ deň. Niekedy sa povenujete práci 10 minút, inokedy dve hodiny. Dôležité je aby ste stále napredovali.

Budete musieť študovať a pracovať. To čo sa naučíte, preneste do praxe. Že čakáte, že to bude dokonalé? Nečakajte, ono to dokonalé nebude. NIKDY. Začnite čokoľvek, preneste to hneď do praxe a priebežne to budete upravovať, prispôsobovať a zdokonaľovať. Neustále.

A teraz to dôležité, ČO robiť aby sme si privyrobili k tým 200 eurám, čo nám náš štát uštedrí. Hocičo, čo môžete robiť z domu a flexibilne. Každá z nás má iné možnosti, silné a slabé stránky, tak skúste nájsť niečo, čo vyhovuje práve Vám.

  1. Virtuálna sekretárka – už v malej sro-čke je množstvo administratívnej práce /vlastná skúsenosť/ ale firiem si nemôže dovoliť zamestnať sekretárku /tiež vlastná skúsenosť J /. Pre nich je výhodná taká „virtuálna sekretárka“, ktorá je k dispozícii flexibilne, keď ju firma potrebuje. Môžete sa dohodnúť na hodinovej mzde, s tým, že zadania odovzdáte do 48 hodín. V prípade, že sa vyskytne niečo súrne, urobíte do do 12 hodín za 50% – nú prirážku. Môžete  fungovať cez maily a skype.
  2. Hobby – vyučovanie – ak vás niečo baví, vyznáte sa v tom, môžete svoje vedomosti odovzdať ďalej. okrem vyučovania u seba doma môžete napísať e-book, video na youtube alebo nahrať inštruktážne DVD /jedno aj druhé zvládnete doma pri PC/.
  3. Stráženie detí – ak máte doma dosť priestoru, môžete postrážiť detičky. Dnes, keď sú škôlky preplnené, súkromné škôlky drahé, pre niektorých je to vítaná možnosť.
  4. Doučovanie – mám pocit, že je to tak trochu zabudnutá vec, ale o to užitočnejšia. Odovzdáte svoje vedomosti, pri väčších detí sa to dá vyriešiť aj cez skype.
  5. Organizovanie osláv – oslavy všetkého druhu sú teraz veľmi populárne, nie každý má čas a zmysel pre detaily. Môžete robiť tematické oslavy, resp. ponúkať zopár tém, na ktoré potom dodáte všetko od torty  cez oblečenie po výzdobu.
  6. Oprava kožených predmetov – tiež trochu zabudnuté, pritom sa to dá propagovať cez internet, pokazenú vec jednoducho pošlete poštou. Je to aj lacnejšie a rýchlejšie, ako precestovať pol mesta.
  7. Predaj darčekových predmetov – tiež je to dobré urobiť tematicky, blížia sa Vianoce, Veľká noc, Mikuláš, babičkine, dedove meniny, narodeniny a tak ďalej. Veľa ľudí má problém vymyslieť vhodný darček, čakajú do poslednej chvíle, pre tých bude váš obchodík vykúpením.
  8. Šitie – ale aj opravovanie šiat, individuálne šitie. Veľa ľudí nemá rád tuctové veci, nemá konfekčnú postavu a pod.
  9. Poradňa krásy, štýlu – môžete si vybrať  cieľovú skupinu, napr. dámy 50+, manažérky, a pod. Podľa cieľovej skupiny si môžete vybrať aj modelku.
  10. Aranžérka kvetov – môžete na internete propagovať svoje produkty, napr. vianočné, veľkonočné, narodeninové, meninové alebo smútočné väzby. Dá sa to riešiť nielen lokálne, ale v tom prípade sa vám bude hodiť zmluva s nejakou kuriérskou spoločnosťou.
  11. Catering – ak dobre a rady varíte, robíte krásne studené misy, torty, sladkosti,  môžete zabezpečovať catering na súkromné a firemné akcie.  Budete potrebovať kvalitný blog, SEO, referencie, prosto propagáciu na webe.
  12. Vybavovačky – sem patria všetky vybavovačky na úradoch, napr. stavebné povolenie, predaj auta, vybavovačky pre podnikateľov, materská, rodičovská.  Musíte si naštudovať, k čomu čo treba, aby ste vedeli poradiť a aby ste urobili všetko na 100%. Tiež je dôležitá dôvera, tú istí dobrá zmluva.
  13. Hand – made vecičky – tu vám môže pomôcť špecializácia na úzku cieľovú skupinu, napr. darčeky pre bábätká, pre mamičky, pre staršie deti, len pre chlapov.
  14. Webshop – predaj cez internet má výhodu, že nepotrebujete vlastný produkt. Čo ale potrebujete, je vynikajúce SEO a kvalitnú databázu, aby ste boli aktívne v kontakte so svojimi zákazníkmi.
  15. MLM marketing – nemá najlepšiu povesť,  ale sama som registrovaná v dvoch MLM spoločnostiach, a síce to aktívne nepredávam, ale používam ich výrobky a som s nimi veľmi spokojná. Tu je dôležité, aby ste nezatajovali, že robíte MLM, ale jednali s ľuďmi seriózne a dodržiavali presné pravidlá firmy, ktoré bývajú férové voči zákazníkom.

Ako na to? Určite vám nie je cudzie pojem self-branding. Ponúkate tovar alebo službu, ktorý, ktorú chcete predať a ktorý ponúka aj x ďalších firiem. Takže v prvom rade si musíte získať dôveru zákazníka. Ako? Presvedčte ho o svojej odbornosti, majte prehľad o problematike, váš zákazník si musí byť istý, že VY jeho problém skutočne vyriešite.

Jedna dobrá rada: robte len to, čo vás naozaj baví a napĺňa. V opačnom prípade vás to bude otravovať, navyše bude z toho cítiť chcem-len-zarobiť-inak-ma-to-otravuje a týmto si zákazníka nezískate.  Ako zistiť, čo vás baví? Skúste tento test:

Spoznajme sa!

2 x 10 minút – vypnite mobil, pc, tablet a zvonček, zoberte si papier a pero a zodpovedajte otázku: čo ma naozaj zaujíma? Napíšte si toho čo najviac, bez rozmýšľania. O pár dní to zopakujte, ale tentokrát odpovedzte na otázku: čo by som chcela robiť? Napíšte si všetko od kozmonauta po smetiara, bez ohľadu na realitu. O pár dní porovnajte tieto dva papiere, bude veľká šanca, že nájdete pár nových myšlienok.

Prvé, čo by ste mali urobiť je vytvorenie pracovného profilu na internete. Žijeme v treťom tisícročí, ľudia googlia keď niečo potrebujú a raz-dva vygooglia aj vás. Facebook /kým si na ňom nezaložíte zvlášť profi stránku/ si nastavte len pre priateľov /už aj kvôli bezpečnosti/ a vytvorte pracovný profil na LinkedIn-e, Twitteri a blogu, resp. na vlastnej webstránke.

Čo keď je to všetko vytvorené? Tak s tým pracujte. Komunikujte so svojimi aktuálnymi aj potenciálnymi zákazníkmi. Študujte, píšte články o danej problematike, pridávajte fotky, odborné články, linky na iných autorov a zaujímavosti, výsledky vašej práce.

A týmto sa postupne dostávame k online marketingu, ale o tom nabudúce 😉

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *